Din kurv er tom indtil videre!
Tillid, tryghed og tilknytning
Skab omsorgsfulde relationer til børn.
Introduktion
Tryghed er det, alle børn først og fremmest har brug for. Det er kernen i alt pædagogisk arbejde – uden trygge relationer kan børn hverken trives, lære eller udvikle sig. Børn skal opleve at blive set, hørt, forstået og imødekommet af voksne. Først da tør de udforske sig selv og verden.
Her kan du læse mere om tryghed, tilknytning og pædagogiske råd.
Omsorg er mere end fysiske behov
Omsorg er ikke kun mad, søvn og rene bleer. Børn har også brug for at blive mødt følelsesmæssigt af voksne, de er trygge ved.
Tryg tilknytning gør det muligt for barnet at søge trøst, dele følelser og få hjælp til at forstå og regulere dem. Det styrker deres evne til at håndtere svære følelser, stress og relationer – nu og senere i livet.
Man kan vide, om en voksen godt kan lide én, fordi de hjælper nogen børn. Så kan de godt lide dem
Gry, 5 år
Tryg og utryg tilknytning
Når børn oplever, at voksne forstår og imødekommer både deres egne og de andre børns behov, skabes tryg tilknytning. Det giver tillid til sig selv og andre – og styrker selvværd, relationer til både børn og voksne samt evnen til at håndtere udfordringer.
Omvendt kan manglende følelsesmæssig kontakt – fx ved mange skift, afvisning eller uforudsigelighed – føre til utryg tilknytning og svække barnets trivsel, fællesskabsfølelse og grundlæggende tillid til verden.
Tegn på, at et barn har en tryg tilknytning til en eller flere voksne:
- Er nysgerrigt, glad og i gang med leg og udforskning.
- Søger kontakt til en tryg voksen, når det er stresset, træt eller bange.
- Udtrykker sine følelser og behov – fx sult, træthed, tristhed eller frygt.
- Lader sig let trøste og vender hurtigt tilbage til leg eller aktivitet.
Tegn på, at et barn har en utryg tilknytning til en eller flere voksne:
- Undgår øjenkontakt og holder afstand til voksne.
- Har begrænset ansigtsudtryk og mimik og viser kun lidt glæde.
- Græder sjældent eller søger sjældent trøst, når det er ked af det, vredt eller bange.
- Græder eller klynker meget og har svært ved at falde til ro eller tage imod omsorg fra de voksne.
- Er passiv eller meget uroligt og har svært ved at fordybe sig i leg eller aktiviteter.
Fem veje til trygge relationer
1. Vær nærværende og tæt på
Har voksne travlt med praktiske opgaver eller går meget rundt fremfor at sidde ned, kan børn få en oplevelse af, at de voksne nok er der, men de ser ikke børnene. Opmærksomme voksne er både fysisk og mentalt til stede. Prioriter nærværet og børnenes mulighed for tryghed ved at organisere jer i mindre børnegrupper med faste voksne og en klar rollefordeling. Aftal også, at I ikke afbryder hinanden i samvær med børn.
2. Giv alle opmærksomhed og trøst
Børn har brug for at mærke, at alle følelser er ok. I konflikter har alle involverede brug for trøst og forståelse. Børn, der fx er kede af det eller vrede, har brug for at mærke, at de voksne er der for at hjælpe eller trøste. Hvis et barn ikke får den nødvendige trøst, smitter det af på hele børnegruppen, og det skaber usikkerhed og stress. Vær særligt opmærksom på de børn, der ikke selv beder om hjælp, trøst eller beskyttelse hos de voksne, selvom de har brug for det.
3. Reparér brud på god kontakt
I løbet af en lang dag kan man komme til at misforstå eller overse nogle børns signaler og gøre noget, der vækker utryghed. Vær opmærksom på situationer, hvor et eller flere børn ikke føler sig mødt og forstået. Sæt jer i børnenes sted og sæt ord på det, I ser, de ikke kunne lide. Tag ansvar for din del, og sig gerne undskyld for at genoprette den gode kontakt og trygge relation. Så lærer børn også, hvordan man håndterer konflikter.
4. Støt hinanden, når det er svært
Nogle gange har man ikke selv ro nok til at berolige børn og få øje på deres gode intentioner. Måske er man vred eller fortravlet. Så find en anden voksen med mere ro, som bedre kan sætte sig i børnenes sted. Tager et barn ikke imod din trøst, så find også en anden voksen, som barnet er mere tryg ved. Uanset hvor empatisk og nærværende du er, kan børn i situationer præget af stress, angst og svære følelser, have brug for at blive mødt af en kendt voksen, de har tillid til.
5. Skab tryghed før fornuft
Når børn er meget vrede, virkelig ulykkelige eller ramt af andre intense følelser, har de allerførst brug for beskyttelse, ro og tryghed. Du kommer ingen vegne ved at tale til barnets fornuft med det samme. Først når barnet genvinder roen, kan det lytte til andre perspektiver. Så start med at få ro på dig selv og sæt dig så ned til barnet, uden nødvendigvis at have direkte øjenkontakt. Tilbyd i stedet en beroligende hånd eller et skød at sidde på. Det kan også hjælpe at vugge barnet eller snakke med rolig stemme om noget helt andet, indtil de stærke følelser klinger af. Så kan I tale om, hvad der er svært og gør ondt på barnet. Små børn kan ikke tåle at være frustrerede, bange eller meget kede af det i længere tid uden at finde ro og tryghed hos en voksen.
Materialer
En tryg start i vuggestue og dagpleje
I inspirationshæftet kan du finde inspiration til, hvad I kan gøre for at skabe tryghed for det nye barn og dets forældre, samt hvordan man kan organisere opstarten med fokus på tryghed og omsorg.
En tryg start i børnehaven
I inspirationshæftet kan du finde inspiration til, hvad I kan gøre for at skabe tryghed for det nye barn og dets forældre, og hvordan I kan organisere overgangen til børnehaven med fokus på tryghed og omsorg.
En tryg daglig modtagelse i dagtilbud
I inspirationshæftet kan du finde inspiration til, hvad I kan gøre for at skabe størst mulig tryghed i den daglige modtagelse af børn.

