Vores Fagunivers
  • Viden & Inspiration
  • Oplæg & Workshops
  • Materialer
  • Vores
    tilgang

Din kurv er tom indtil videre!

Se oplæg og workshops
Børns Vilkår

Viden og Inspiration

Her finder I fagligt forankret viden og materialer til at styrke arbejdet med børn og unges trivsel. Indholdet bygger bro mellem forskning, børns og unges perspektiver og praksis. Det hjælper jer med at skabe rammer, hvor børn og unge kan deltage og trives.

Oplæg og workshops

Her finder du oplæg, workshops og indsatser, som forbinder forskning, børn og unges perspektiver og praksis. Vi skaber rum for dialog, refleksion og erfaringsudveksling, der inspirerer til nye perspektiver og konkrete handlinger. Du kan booke oplæg og workshops til både børn, unge, forældre og fagpersoner – eller kontakte os for skræddersyede løsninger.

Materialer

Her finder I en samling af alle de materialer, videoer mm., der ligger forskellige steder på ‘Faguniverset’.

Viden og Inspiration

Til dig, der arbejder med små børn

Viden og Inspiration

Til dig, der arbejder med børn i skolealderen

Viden og Inspiration

Til dig, der arbejder med unge

Viden og Inspiration

Til dig, der arbejder med børn i familier

Tilpas
Din
Søgning

Tilpas din søgning

Tema

Tema

Type

Type
  • Alle må være med – rapport om små børns fællesskaber

    Børns Vilkår har spurgt børnehavebørn fra hele landet, hvordan de oplever fællesskaber.De fleste børn har gode venner i børnehaven, men hvert fjerde barn har oplevet ikke at få hjælp af en voksen, hvis de stod udenfor børnefællesskabet.Læs resultaterne herunder og se også konkrete spørgsmål, som I kan stille i jeres daglige praksis.

  • Ansigtsudtryk og følelser – Tim har en dum dag

    Farvelægningsark.

  • Arbejdet i klassen

  • Aya er glad

    Farvelægningsark.

  • Aya i garderoben

    Farvelægningsark.

  • Aya løber

    Farvelægningsark.

  • Aya og noah

    Farvelægningsark.

  • Ayas superkappe

    En billedbog om at stå udenfor legefælleskabet

  • Børn og unge kæmper for at passe ind

    Denne analyse giver mikrofonen til 100 børn og unge i en samtale om, hvad der kan true den mentale sundhed. Børn og unge kæmper hver dag for at passe ind. Rammen er snæver, og mulighederne for at falde uden for er mange.  

  • Børnesamtaler i børnehaven 

    I inspirationshæftet finder du inspiration til arbejdet med at inddrage børn via børnesamtaler – og viden om, hvad du skal være særligt opmærksom på før, under og efter samtalen

  • Børns digitale fællesskaber

    Rapporten henvender sig til fagpersoner i og omkring grundskolen og har til formål at formidle børns perspektiv på det sociale liv, som foregår digitalt.  

  • Børns oplevelser af skældud i børnehaven

    Rapporten giver et indblik i voksnes brug af skældud og sammenhængen med børns trivsel og fællesskaber. Den bygger på Børns Vilkårs Børnehavepanel, og mere end 600 børn i alderen fem til seks år har deltaget i undersøgelsen. 

  • Børns Vilkårs følelseskort A5

    Med følelseskortene kan du bl.a. hjælpe børnene med at få et sprog for, hvordan de har det. Følelseskortene er lige til at printe og laminere.

  • Børns Vilkårs følelseskort A6

    Med følelseskortene kan du bl.a. hjælpe børnene med at få et sprog for, hvordan de har det. Følelseskortene er lige til at printe og laminere.  

  • Dilemmakort om uønskede oplevelser på nettet

    Lærervejledning til 4. klasse. Øvelsen hjælper eleverne med i fællesskab at reflektere over dilemmaer, som andre børn i samme aldersgruppe har ringet ind til BørneTelefonen med. 

  • Dilemmakort om uønskede oplevelser på nettet

    Lærervejledning til 6. klasse. Øvelsen hjælper eleverne med i fællesskab at reflektere over dilemmaer, som andre børn i samme aldersgruppe har ringet ind til BørneTelefonen med. 

  • Efterlysning af enlige sokker – Tim har en dum dag

    Plakat.  

  • Elevhæfte til undervisningsmateriale om AI Chatbots

    Materiale til eleverne. Undervisningsmaterialet understøtter børns digitale myndiggørelse i mødet med AI-teknologi og styrker børnenes viden om den teknologi, de interagerer med.  

  • Elevinddragelse

  • En hverdag med mindre skældud

    Inspirationshæftet er til dig, der er leder, pædagog eller på anden vis arbejder i og medƒ dagtilbud. Her kan du bl.a. finde inspiration til, hvordan I kan forebygge skældud, og hvordan den gode relation kan genoprettes, hvis du er kommet til at skælde ud.

  • En tryg daglig modtagelse i dagtilbud

    I inspirationshæftet kan du finde inspiration til, hvad I kan gøre for at skabe størst mulig tryghed i den daglige modtagelse af børn.

  • En tryg start i børnehaven

    I inspirationshæftet kan du finde inspiration til, hvad I kan gøre for at skabe tryghed for det nye barn og dets forældre, og hvordan I kan organisere overgangen til børnehaven med fokus på tryghed og omsorg.

  • En tryg start i vuggestue og dagpleje

    I inspirationshæftet kan du finde inspiration til, hvad I kan gøre for at skabe tryghed for det nye barn og dets forældre, samt hvordan man kan organisere opstarten med fokus på tryghed og omsorg.

  • Find fokus for kommunens arbejde med skolefravær

    Handout med vurderingsværktøj, som skal printes ud til deltagerne og anvendes i trin 1.

  • Forældreguide til gode fællesskaber

    Forældre spiller en vigtig rolle i at støtte op om fællesskaberne i dagtilbud.Her kan du finde en guide med fem råd til forældre.Guiden kan downloades og deles digitalt eller printes i A4 format.

  • Fortællinger om en hverdag uden skolegang

    Mød fem børn og unge der deler deres fortælling om et liv med skolefravær. Fortællingerne er baseret på kvalitative interviews.

  • Fotoinspireret samtale

    Alternativt værktøj til elevsamtaler, hvor man taler sammen ud fra elevens egne fotos.

  • Fraværsforståelse

  • Ghostet

    Lærervejledning til 6. klasse. Øvelsen hjælper eleverne med i fællesskab at reflektere over konsekvenserne af ghosting og finde handlemuligheder til, hvad man kan gøre, hvis man selv eller andre oplever at blive ghostet. 

  • Gode relationer – Sådan arbejder I med mentalisering og kollegial sparring

    I hæftet bliver du klogere på, hvad gode relationer egentlig består af, hvorfor de er så vigtige, og hvordan du bliver god til at skabe dem ved hjælp af mentalisering og en åben, nysgerrig dialog med kollegerne.

  • Guide til elevsamtalen

    Guiden kan bruges når man vil forberede sig til samtalen og dygtiggøre sig

  • Guide til elevsamtaler PDF

    Kort introduktion.

  • Guide til lærerskift

    Anvend denne samtaleguide, der understøtter vigtige lærer-elev-relationer og sikrer en god overgang for elever og lærere ved lærerskift. 

  • Handleplan

    I kan her finde en handleplansskabelon, I kan anvende til at få skrevet aftaler ned.

  • Håndtering af bekymrende fravær i folkeskolen – lærernes perspektiv på skolefravær

    Mange lærere mangler tid, viden og hjælp udefra til at forebygge og håndtere skolefravær. Læs mere om dette i denne rapport, som bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt lærere.

  • Helhedsorienterede fraværsindsatser

  • Inspiration til børnesamtalens spørgsmål

    Det kan det være en god idé på forhånd at formulere nogle spørgsmål inden en børnesamtale. Spørgsmål, som kan åbne for dialogen og stimulere barnets lyst til at fortælle. Men hvilke spørgsmål skal man stille, og hvordan skal man spørge?  

  • Kædebeskeder

    Lærervejledning til 4. klasse. Øvelsen hjælper eleverne med i fællesskab at reflektere over konsekvenserne af kædebeskeder og finde handlemuligheder til, hvad man kan gøre, hvis man selv eller andre modtager ubehagelige kædebeskeder. 

  • Kend dine digitale kaninhuller – algoritmer på sociale medier PPT

    Det første materiale består af filmen ”Anbefalet til dig” og undervisningsaktiviteter til 2-3 lektioner. Det behandler anbefalingsalgoritmer og de digitale kaninhuller, de fleste kender fra deres hverdag, hvor de bare lige skulle se en enkelt video eller svare på en besked og ender med at sidde med telefonen i en time.

  • Kend dine digitale kaninhuller – Algoritmer på sociale medier

    Undervisningsmateriale til 6.-10. klasse, som har til formål at styrke børn og unges kritiske sans på nettet og udvikle deres digitale dømmekraft og bevidsthed i forhold til algoritmers betydning for den enkeltes brug af sociale medier 

  • Kompetencer og fælles udvikling

  • Kønsbevidst pædagogik – Hvordan udfordrer vi snævre kønsnormer på vores skole?

    Børns Vilkår har udviklet et simpelt redskab til at sætte gang i dialogen om, hvad du og dine kolleger kan gøre i jeres pædagogiske praksis for at arbejde kønsbevidst og for at udfordre snævre kønsnormer, der påvirker børn og unges trivsel negativt.  

  • Krop og følelser – Tim har en dum dag

    Farvelægningsark.  

  • Lav din egen sokkestruds – Tim har en dum dag

    Guide til klipning og limning af en sokkestruds.

  • Lav en seng til din struds – Tim har en dum dag

    Guide til klipning af sokkestrudsens seng.  

  • Lærervejledning til undervisningsmateriale om AI Chatbots

    Materiale til læreren. Undervisningsmaterialet understøtter børns digitale myndiggørelse i mødet med AI-teknologi og styrker børnenes viden om den teknologi, de interagerer med.  

  • Organisering og rutiner

    Her kan du se et eksempel på hvordan organisering og rutiner for arbejdet med skolefravær kan se ud på en skole. 

  • På kanten af kaninhullet – Ekstreme, digitale fællesskaber

    Undervisningsmateriale til 6.-10. klasse, som har til formål at styrke børn og unges forståelse af de mekanismer, der kan lede til ekstreme, digitale fællesskaber. 

  • Pixiguide til elevsamtalen

    En kort sammenfatning af guide til elevsamtalen, der kan printes og tages med til snakken med eleven.

  • Plakat med omsorgsgrebet

  • Plan for indsatser

    Skabelon, der kan bruges til at lave en plan, når I er bekymrede for en elev og sætter indsatser i gang for at støtte eleven.

  • Positive fællesskaber i dagtilbud

    Inspirationshæftet er til dig, der er pædagog, medhjælper eller på anden vis arbejder i og med dagtilbud. Her kan du bl.a. finde viden om positive fællesskaber, og du kan få inspiration til, hvordan I kan arbejde med at udvikle dem.

  • Sæt fokus på fællesskabet med Solbåt og BørneTelefonen kopiark

  • Sæt fokus på fællesskabet med Solbåt og BørneTelefonen øvelsesvejledning

  • Sæt fokus på fællesskabet og BørneTelefonen øvelsesvejleding 6. klasse

  • Sæt fokus på fællesskabet og BørneTelefonen øvelsesvejledning 4. klasse

  • Sæt fokus på trygge fællesskaber og HØRT øvelsesvejledning

  • Selvportræt – Tim har en dum dag

    Tegne- og farvelægningsark.

  • Skabelon til strudsens seng – Tim har en dum dag

    Skabelon til sokkestrudsens seng.  

  • Skole-hjem-samarbejde

Se flere→

Viden og inspiration

Publikationer fra Børns Vilkår

Få indblik i, hvordan børn har det i Danmark – og hvad der skal til for at styrke deres trivsel. På Børns Vilkårs side med publikationer og rapporter finder du ny viden, analyser og indsigter, der sætter fokus på børns hverdag, rettigheder og stemmer.

Vil du holde dig opdateret?

Nyhedsbrev for fagpersoner

Hvis du arbejder med børn og unge, kan du med fordel tilmelde dig vores nyhedsbrev for fagpersoner. Her modtager du nyeste viden på børneområdet et par gange om året.

Vores Fagunivers

Find viden, oplæg og materialer 
til arbejdet med børn og unges trivsel – baseret på praksis, forskning og børn og unges egne perspektiver.

Carl Blochs Gade 37

8000 Aarhus C

Trekronergade 26

2500 Valby

Nytorv 7, 4. sal
9000 Aalborg

Ring på 35 55 55 59


Skriv til fagunivers@bornsvilkar.dk


Privatlivspolitik

Cookiepolitik

Notifikationer