Din kurv er tom indtil videre!
Kønsbevidst pædagogik
Gratis dialogredskab til skolens personale
Introduktion
I Børns Vilkårs rapport ”Børn og unge kæmper for at passe ind” (2022) fortæller børn og unge, at de oplever, hvordan kønsspecifikke normer og forventninger har en negativ betydning for deres mentale sundhed og trivsel.
Udgangspunktet for materialet er derfor, hvordan du som lærer kan arbejde kønsbevidst i undervisningen og dermed være med til at udfordre de snævre kønsnormer, der kan begrænse børn og unge.
Materialet
Materialet består af to aktiviteter, som du på forskellig vis kan bruge til individuel refleksion og/eller til dialog og fælles refleksion i dit team eller på tværs af hele det pædagogiske personale på skolen. Begge aktiviteters omdrejningspunkt er seks kort med konkrete greb, der skal ses som inspiration til, hvordan du og dine kolleger kan arbejde kønsbevidst i jeres pædagogiske praksis og udfordre snævre kønsnormer, der negativt påvirker børn og unges trivsel.
Materialet er udarbejdet med inspiration og sparring fra lektor Tekla Canger fra Københavns Professionshøjskole.
Download materiale
Dialogaktiviteter – Kønsbevidst pædagogik
Redskabet tager afsæt i Børns Vilkårs rapport ‘Børn og unge kæmper for at passe ind’, der sætter fokus på de kønsspecifikke normer og forventninger, som børn oplever.
Børn og unge kæmper for at passe ind
Læs hele rapporten og Børns Vilkårs anbefalinger her.

