Trivsel i klassen - Book et trivselsforløb

Trivselsforløb

Indgribende trivselsarbejde i klassen

Oplæg og workshops

Trivsel i klassen - Book et trivselsforløb

Oplæg og workshops

Introduktion

Er der utryghed, hård tone eller højt konfliktniveau, og er fællesskabet under pres blandt eleverne i en klasse?

Børns Vilkår kan rykke hurtigt ud med et trivselsforløb, når der er akut behov for at arbejde med kulturen i klassen.

I trivselsforløbet får klassen besøg af en trivselskonsulent fra Børns Vilkår. Sammen med lærerne og eleverne sætter trivselskonsulenten klassekulturen, fællesskabet og trivslen i klassen øverst på dagsordenen. Trivselsforløbet er baseret på øvelser, teori, klassens egne erfaringer og cases fra BørneTelefonen.

Formål

At klassens lærere får idéer til, hvordan de kan understøtte trivslen i skolen, og at der bliver igangsat en proces i klassen til at genskabe et trygt fællesskab.

Målgruppe

0.-10. klasse

Praktiske oplysninger

Varighed: Tre besøg i klassen á tre lektioner fordelt over tre uger – i alt ni lektioner med eleverne. Derudover er der tre møder med lærerne, et forældremøde og en fælles afslutning for både elever, forældre og lærere. 

OBS: For at få det optimale ud af forløbet er det vigtigt, at der afsættes tid til at to gennemgående lærere kan deltage sammen med trivselskonsulenten under hele forløbet. 

Form: Længerevarende forløb 

Pris  

Et trivselsforløb til én klasse 11.900,- (ex. moms)

Medlemspris: 10.400,- (ex. moms)

Dertil kommer et transportgebyr (ex. moms) pr. besøg. 

Sådan foregår det

  • Trivselskonsulenten afholder en telefonisk forsamtale med klassens primære lærer forud for første besøg i klassen.
  • Trivselsforløbet består af tre besøg i klassen fordelt over tre uger. Hvert besøg består af tre lektioner i klassen.
  • Efter hvert besøg i klassen skal der afsættes én lektion, hvor de deltagende lærere og konsulenten sammen reflekterer over, hvordan skolen kan understøtte processen med klassen.
  • Trivselsforløbet afrundes med et forældremøde, hvor både forældre, elever og lærere er samlet. Denne afslutning faciliteres af trivselskonsulenten.

Vi inddrager både elever, lærere og forældre i arbejdet med klassens sociale trivsel, fordi vi mener, at alle parter har et ansvar og må arbejde sammen for at styrke fællesskabet og sikre alles trivsel i klassen.

Dette lærer klassen

  • at ale sammen om, hvad der styrker positive fællesskaber og trivsel i skolen
  • at udvikle og iværksætte konkrete tiltag, der kan bidrage til at forebygge mobning, styrke positive fællesskaber og fremme trivslen i klassen
  • at samarbejde om fællesskabende øvelser

Læringsmål

At eleverne:

  • har kendskab til det fællesskabsorienterede mobbesyn, og hvorfor der kan opstå mobning og mistrivsel i klassen
  • kan samtale om, hvad der styrker positive fællesskaber og klassetrivsel
  • kan udvikle og iværksætte konkrete tiltag, der kan bidrage til at forebygge mobning samt styrke positive fællesskaber og fremme trivslen i klassen

Book oplæg

1Dato og antal
2Information om forløb
3Bemærkninger

OBS. Der skal være 1 uges mellemrum mellem hver dato. Datoerne skal helst ligge på samme ugedag.
DD skråstreg MM skråstreg ÅÅÅÅ
DD skråstreg MM skråstreg ÅÅÅÅ
DD skråstreg MM skråstreg ÅÅÅÅ

Har du brug for hjælp?

Tag endelig fat i os i dagtimerne på fagunivers@bornsvilkar.dk