Pige sidder i vindueskarm og kigger ud af vindue

Hvad er mobning?

Her finder du vigtig viden om mobning og information om skolernes handlepligt ved mobning eller lignende.

Viden og inspiration

Pige sidder i vindueskarm og kigger ud af vindue

Viden og Inspiration

Introduktion

Mobning opstår ikke, fordi enkelte børn er “onde” eller mangler empati. Mobning udspringer af sociale mønstre og dynamikker i et fællesskab, hvor nogle børn bliver placeret udenfor, mens andre oplever et pres for at sikre deres egen position. Når normerne i en børnegruppe bliver snævre, eller når fællesskabet er præget af utryghed og faste hierarkier, kan der udvikle sig mønstre af eksklusion og udstødelse. Det er derfor mere præcist at tale om onde mønstre end om onde børn.

Mobning viser sig ofte som gentagne udstødelseshandlinger – både i fysiske og digitale rum – og det påvirker hele fællesskabet. Derfor er det vigtigt som fagperson at være opmærksom på tegn på mistrivsel og mekanismer, der kan føre til mobning, fx hvis elever står udenfor fællesskabet, er utrygge ved at sige noget i klassen eller hvis der er meget snævre sociale normer.

Forståelsen af mobning som et fællesskabsfænomen bygger på mange års dansk forskning, herunder forskningsprojektet eXbus, og den afspejles i dag i de nationale regler og retningslinjer for, hvordan skoler skal forebygge og håndtere mobning.

Mobning er et gruppefænomen

Årsagen til mobning skal ikke findes i det enkelte barn, men i det fællesskab og den gruppesammenhæng, som det enkelte barn er en del af. Mobning involverer hele klassen eller børnegruppen og har konsekvenser for alle børnene. Når der er mobning, skal det derfor håndteres med fokus på hele fællesskabet, samtidig med at der tages vare på det barn, der er udsat for mobning.

Mobning forekommer, når normerne er snævre

Mobning har gode vækstvilkår i grupper, hvor tolerancen er lav og utrygheden høj. I sådanne grupper er der snævre normer for, hvordan man kan opføre sig og se ud for at være inkluderet, og man kan nemt komme til at træde forkert. Normerne kan komme til udtryk på forskellige måder. I nogle grupper kan der være stærke normer for påklædning, omgangstone eller fritidsinteresse. I andre grupper kan det være for krop, etnicitet eller kønsadfærd. Dem der falder udenfor normen, kan risikere sanktioner i form af nedværdigende og ydmygende behandling, fx at blive udstillet, diskrimineret, holdt udenfor, gjort til grin, ignoreret m.v.

Mobning viser sig som udstødelseshandlinger

Mobning kan forstås som et mønster af udstødelseshandlinger, der kan forekomme i fysiske såvel som i digitale rum. Som mennesker er vi eksistentielt afhængige af at høre til i et fællesskab, og hvis fællesskabet er utrygt, vil det medføre angst for eksklusion. Ved at udstøde en anden kan den enkelte midlertidigt sikre sin egen position i fællesskabet. Mobning kan dermed blive selve det kit, der binder et fællesskab sammen.

Forebyg mobning

Mobning er børnenes problem, men de voksnes ansvar. Som fagperson har du et stort ansvar for både at forebygge og håndtere mobning. Forebyggelsesarbejdet er det vedvarende trivsels- og fællesskabsopbyggende arbejde i klassen og på skolen. Et arbejde som alle aktører har et ansvar i forhold til, og som omfatter både undervisningen, forældresamarbejde, SFO/klub, frikvarter, trivselsforløb samt alt det der ligger udenom og indimellem.

Det handler også om, at du går undersøgende til værks og handler, hvis du ser tegn på mobning, eller mekanismer der kan føre til mobning.

Relationer

En stærk lærer-elev-relation betyder meget for elevernes trivsel i klassen og på skolen. Hvis eleverne oplever et stærkt fællesskab med deres lærer, er de tilbøjelige til at vurdere deres trivsel højere. Forskning peger på, at lærerens klasseledelse og relationskompetence har afgørende betydning for elevernes trivsel i skolen. På EMU.DK findes gode råd og værktøjer til klasseledelse og relationsarbejde.

Eksklusionsangst

Forskning (fx eXbus) peger på, at mobning hænger sammen med, hvor høj tolerancen er i en klasse. Er tolerancen i en klasse lav, vil angsten for selv at træde ved siden af det socialt acceptable være høj. Forsker Dorte Marie Søndergaard kalder dette fænomen for social eksklusionsangst. I klasser der er præget af social eksklusionsangst vil den enkelte elev være tilbøjelig til at sikre sin egen plads i fællesskabet ved at ekskludere andre. Det er derfor vigtigt, at du som fagperson er opmærksom på de normer der er i en klasse, ligesom det er et vigtigt led i det daglige trivselsarbejde at arbejde på at skabe brede og inkluderende normer.

Forældresamarbejde

Undersøgelser viser, at det er vigtigt for elevernes trivsel, at der er et godt samarbejde mellem skole og forældre, og at der er et godt samarbejde mellem forældrene indbyrdes. Skolen har, som den professionelle instans, et stort ansvar og kan spille en vigtig rolle i at skabe gode rammer for et positivt og tillidsfuldt forældresamarbejde. Ligeledes kan skolen skabe rammen for et godt samarbejde mellem forældrene. Forældrene kan med fordel inddrages aktivt i at skabe trivsel i hele klassen og ikke blot i forhold til deres eget barn.

En idé kunne være at bruge Børns Vilkårs Trivselshjælper til at sætte trivsel på dagsordenen til forældremødet.

Klassefællesskab

Forskning peger også på, at elevernes indbyrdes relationer og klassefællesskab har stor betydning for den generelle trivsel. Klasser med mobning er generelt præget af et dårligt klima og negative mønstre i relationerne. Som lærer eller pædagog i en klasse skal du derfor være opmærksom på mønstre i elevernes indbyrdes relationer, tilhørsforhold og fællesskabsfølelse. På EMU.DK findes værktøjer til at undersøge mobbemønstre i klassen.

Hos Børns Vilkår kan du også bestille en elevworkshop om klassetrivsel:

Digitalt

De samme mekanismer, der skaber mobning i fysiske fællesskaber, findes også i digitale rum – blot med andre udtryksformer. For børn og unge er det fysiske og digitale liv tæt integreret, og derfor skal forebyggelse og indsats tænkes på tværs af begge arenaer. For at forebygge digital mobning er det vigtigt, at børn og unge lærer at begå sig i digitale fællesskaber på en god måde. I klassen kan I fx arbejde med digitale rettigheder, hvordan I holder en god tone på nettet samt fordele og ulemper ved at være med i lukkede og åbne grupper. Se fx tema om digital mobning på EMU.DK.

Læs også HER, om Børns Vilkårs elevworkshop om digitale fællesskaber, rettigheder og digital mobning.

Helskoleindsats

En helskoleindsats bygger på forskning, der viser, at forebyggelse og håndtering af mobning ikke kan løses af enkelte aktører, men kræver en samlet indsats fra hele skolen. Det er afgørende, at alle omkring skolen har viden om trivsel og mobning og kan genkende de mekanismer, der ligger bag. For både at kunne forebygge mobning og igangsætte interventioner, er det vigtigt, at både lærere, pædagoger, teknisk-administrativt personale, ledelse, forældre og elever kender den fælles retning. En sådan indsats kan udarbejdes med afsæt i skolens antimobbestrategi.

Antimobbestrategi

Alle skoler skal have en offentlig tilgængelig antimobbestrategi (jf. undervisningsmiljøloven §1a). Antimobbestrategien skal sikre, at alle medarbejdere på skolen har en fælles retning, når de skal beskytte børn mod mobning – herunder digital mobning. Den skal beskrive både skolens forebyggende arbejde og hvordan den vil håndtere mobning og lignende hvis det opstår.

Hos Red Barnet findes materialer og skabeloner til at udarbejde en antimobbestrategi:

Stop mobning

Hvad kan du gøre, hvis der er mobning i klassen?

Mobning involverer hele klassen. Derfor bør indsatser mod mobning også rette sig mod klassens fællesskab frem for enkelte elever, samtidig med at der selvfølgelig tages hånd om det barn, der er udsat for mobning. Selvom forskningen i, hvad der virker, er begrænset, peges der på flere vigtige elementer i håndteringen af mobning. Disse omfatter både pædagogiske faktorer og de handlepligter, som skolen er forpligtet til ved lov.

Undersøg

Gå undersøgende til værks og søg sparring hos kollegaer, ledelse og AKT-lærer. Når der er konstateret mobning i en klasse, kan man måske få lyst til at skynde sig at gøre noget og gribe ind så hurtigt som muligt. Men det er vigtigt, at interventioner omkring mobning tager afsæt i den enkelte klasses behov og problemstilling. Derfor må man som fagperson gå undersøgende til værks og skærpe blikket for, hvad der sker i fællesskabet, så man kan vælge den rette interventionsmetode.

På EMU.DK er der tekster, videoer og værktøjer om, hvordan man som fagperson kan gå undersøgende til værks.

Inddragelse

Det er vigtigt, at elevernes forskellige perspektiver bliver belyst og inddraget i en håndteringsproces, vel at mærke uden at eleverne får ansvaret for at håndtere mobning. I en klasse hvor der foregår mobning, er der ikke blot én sandhed om, hvad der er sket, og derfor er det vigtigt at gå undersøgende og nysgerrigt til elevernes fortællinger. Frem for at vurdere en situation på forhånd og derefter handle på den, er der et vigtigt undersøgelsesarbejde, der går forud for handlingen. På EMU.DK findes en mobbehåndteringsmodel der er udviklet af Stine Kaplan.

Håndtering

Mange lærere og pædagoger kender i dag til eXbus’ forskning og det fællesskabsorienterede mobbesyn, som også mange steder er afspejlet i skolernes antimobbestrategi. Der er imidlertid en mangel på metoder, der tager udgangspunkt i det fællesskabsorienterede mobbesyn. Mobbeforsker Stine Kaplan peger desuden på, at populære metoder som fx den-varme-stol og roserunder kan have utilsigtede negative konsekvenser, og faktisk være med til at fastholde og forstærke mobbemønstre. I videoen her fortæller Stine Kaplan om nogle af de faldgruber, der kan være ved fx roserunder.

Skolens handlepligter

Hvis man får mistanke om, at der foregår mobning eller lignende – fordi man selv ser noget eller man får en henvendelse fra en elev eller en forælder – har man pligt til at undersøge det. Og hvis det, der foregår, er mobning eller lignende, skal skolen indenfor 10 arbejdsdage udarbejde en handleplan.

Skolen skal følge op på om handleplanen har den ønskede effekt og justere den, hvis det er nødvendigt. Forældrene skal informeres. Forældre og elever kan klage over en skoles håndtering af mobning til Den Nationale Klageinstans mod Mobning: Den Nationale Klageinstans mod Mobning | Børne– og Undervisningsministeriet.