Din kurv er tom indtil videre!
Digitale kaninhuller – Anbefalet til dig
Undervisningsmateriale til 6.-10. klasse.
Introduktion
Børn og unge bruger mere tid på nettet end nogensinde før, og de ser masser af indhold udvalgt til den enkelte bruger på baggrund af sociale mediers algoritmer. Selv om børn og unge er storforbrugere af sociale medier, kan de have svært ved at gennemskue, hvordan algoritmer kan påvirke deres vaner og meninger.
Derfor har Børns Vilkår udviklet undervisningsmaterialet ”Anbefalet til dig”, som støtter dig i at udvikle elevernes digitale dømmekraft. Ved at fokusere på algoritmernes betydning for det indhold, brugeren møder på sociale medier, styrkes eleverne i at forholde sig kritisk til de algoritmebaserede anbefalinger, som styrer så meget af vores adfærd online.
Hvis I vil arbejde mere med, hvordan algoritmerne kan sende brugerne i retning af mere ekstremt indhold, har vi udviklet materialet ‘På kanten af kaninhullet‘. Materialerne kan bruges hver for sig eller sammen. Du kan bruge dem i forlængelse af hinanden, eller som to nedslag på forskellige tidspunkter på året eller forskellige klassetrin.
Hvis jeg ser noget spændende, kan jeg ikke lægge det fra mig. Jeg vil se videoen færdig. Jeg fortsætter og fortsætter
Elev i 7. klasse
Undervisningsmateriale
Kend dine digitale kaninhuller – algoritmer på sociale medier
Undervisningsmaterialet består af filmen ”Anbefalet til dig” og undervisningsaktiviteter til 2-3 lektioner. Det behandler anbefalingsalgoritmer og de digitale kaninhuller, de fleste kender fra deres hverdag – hvor de bare lige skulle se en enkelt video eller svare på en besked og ender med at sidde med telefonen i en time.
Materialet er udarbejdet med støtte fra Jyllands-Postens Fond og produktionen af filmen er finansieret af Google. Begge med fuld redaktionel frihed
Filmen ‘Anbefalet til dig’ indgår i undervisningsmaterialet og handler om, hvordan anbefalingsalgoritmer kan fastholde opmærksomheden.
Faglige mål
- Læsning i faget dansk
Eleven kan kildekritisk vurdere bruger- og ekspert-produceret indhold - Formål for faget samfundsfag
Eleverne skal opnå forudsætninger for udvikling af kritisk tænkning og et værdigrundlag, så de kan deltage kvalificeret og engageret i samfundet - Teknologiforståelse
Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer, der vedrører digitale artefakters betydning for individ, fællesskab og samfund - Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Eleven har viden om sundhedsfaktorer, som er særligt relevante for unge.
Begreber
Digitale kaninhuller
Et digitalt kaninhul opstår, når brugeren falder ned i et hul med spændende indhold, bliver opslugt i en sådan grad, at vedkommende mister fornemmelsen for tid og sted. Det medfører ofte, at brugeren præsenteres for mere og mere indhold i en særlig retning og i yderste konsekvens risikerer at lande i ekstremt eller skadeligt indhold

