Din kurv er tom indtil videre!
Sæt fokus på fællesskabet BørneTelefonen
Gratis undervisningsmateriale for 4. klasser.
Introduktion
Mange børn og unge kontakter BørneTelefonen, når de oplever, at det er svært at være en del af fællesskabet. De fortæller blandt andet om mobning, om at stå alene med svære følelser og om at blive holdt udenfor.
Det er vigtigt, at børn og unge trives i de fællesskaber, de er en del af. Derfor har vi lavet dette undervisningsmateriale, hvor du sammen med din klasse styrker fællesskabet i klassen.
Sådan kommer du i gang
Klassetrin
Materialerne er til 4. klasse
Formål:
- På baggrund af dilemmaer fra BørneTelefonen giver eleverne deres bud på, hvad man kan gøre, når man har det svært.
- Eleverne skal forholde sig nysgerrigt og åbent til hinanden via interview til en fælles vennebog i klassen.

Om BørneTelefonen
På BørneTelefonen sidder frivillige, som alle er børnefagligt uddannede (fx socialrådgivere, lærere, psykologer), og de har modtaget grundig uddannelse i, hvordan man rådgiver børn.
Det er både gratis og anonymt at ringe til BørneTelefonen. Og man kan heller ikke se på telefonregningen, at et barn har ringet til os på 116 111. Børnene bestemmer helt selv, hvad de har lyst til at tale om, vi lytter, giver gode råd og forklarer børnene om deres rettigheder.
På BørneTelefonen kan børnene også få rådgivning på sms, chat eller igennem vores Brevkasse og Børn hjælper børn-forum, hvis de føler sig mere trygge ved det.
BørneTelefonen har åbent alle dage, hele året, hele døgnet.
Står du med en børnefaglig problemstilling?
Ønsker du råd og vejledning, eller har du et spørgsmål i forbindelse med en børnefaglig problemstilling?
Når du kontakter FagTelefonen, vil du komme til at tale med en fagperson fra Børns Vilkår.
