Din kurv er tom indtil videre!
Trivselsforløb
Indgribende trivselsarbejde i klassen
Introduktion
Er der utryghed, hård tone eller højt konfliktniveau, og er fællesskabet under pres blandt eleverne i en klasse?
Børns Vilkår kan rykke hurtigt ud med et trivselsforløb, når der er akut behov for at arbejde med kulturen i klassen.
I trivselsforløbet får klassen besøg af en trivselskonsulent fra Børns Vilkår. Sammen med lærerne og eleverne sætter trivselskonsulenten klassekulturen, fællesskabet og trivslen i klassen øverst på dagsordenen. Trivselsforløbet er baseret på øvelser, teori, klassens egne erfaringer og cases fra BørneTelefonen.
Formål
At klassens lærere får idéer til, hvordan de kan understøtte trivslen i skolen, og at der bliver igangsat en proces i klassen til at genskabe et trygt fællesskab.
Målgruppe
0.-10. klasse
Praktiske oplysninger
Varighed: Tre besøg i klassen á tre lektioner fordelt over tre uger – i alt ni lektioner med eleverne. Derudover er der tre møder med lærerne, et forældremøde og en fælles afslutning for både elever, forældre og lærere.
OBS: For at få det optimale ud af forløbet er det vigtigt, at der afsættes tid til at to gennemgående lærere kan deltage sammen med trivselskonsulenten under hele forløbet.
Form: Længerevarende forløb
Pris
Et trivselsforløb til én klasse 11.900,- (ex. moms)
Medlemspris: 10.400,- (ex. moms)
Dertil kommer et transportgebyr (ex. moms) pr. besøg.
Sådan foregår det
- Trivselskonsulenten afholder en telefonisk forsamtale med klassens primære lærer forud for første besøg i klassen.
- Trivselsforløbet består af tre besøg i klassen fordelt over tre uger. Hvert besøg består af tre lektioner i klassen.
- Efter hvert besøg i klassen skal der afsættes én lektion, hvor de deltagende lærere og konsulenten sammen reflekterer over, hvordan skolen kan understøtte processen med klassen.
- Trivselsforløbet afrundes med et forældremøde, hvor både forældre, elever og lærere er samlet. Denne afslutning faciliteres af trivselskonsulenten.
Vi inddrager både elever, lærere og forældre i arbejdet med klassens sociale trivsel, fordi vi mener, at alle parter har et ansvar og må arbejde sammen for at styrke fællesskabet og sikre alles trivsel i klassen.
Dette lærer klassen
- at ale sammen om, hvad der styrker positive fællesskaber og trivsel i skolen
- at udvikle og iværksætte konkrete tiltag, der kan bidrage til at forebygge mobning, styrke positive fællesskaber og fremme trivslen i klassen
- at samarbejde om fællesskabende øvelser
Læringsmål
At eleverne:
- har kendskab til det fællesskabsorienterede mobbesyn, og hvorfor der kan opstå mobning og mistrivsel i klassen
- kan samtale om, hvad der styrker positive fællesskaber og klassetrivsel
- kan udvikle og iværksætte konkrete tiltag, der kan bidrage til at forebygge mobning samt styrke positive fællesskaber og fremme trivslen i klassen


