Din kurv er tom indtil videre!
Vores digitale fællesskaber
Elevworkshop om digitale fællesskaber og de teknologier, der former vores sociale samspil online
Introduktion
I workshoppen dykker eleverne ned i dét, der fylder i børn og unges digitale liv – både når det er sjovt og trygt at være sammen online, og når det kan være svært og udfordrende. Igennem dialog og øvelser vil eleverne undersøge og diskutere, hvordan teknologierne påvirker vores adfærd, og den måde vi er sammen på.
Workshoppen er differentieret til indskoling, mellemtrin og udskoling. Elevernes stemmer og gode idéer til handlinger og løsninger er bærende i alle tre workshops.
Formål
At eleverne tilegner sig viden og kompetencer til at styrke trygge digitale fællesskaber, samt forholder sig kritisk og reflekteret til, hvordan teknologier påvirker deres adfærd og den måde, de er sammen på.
Målgruppe
2.-10. klasse
Praktiske oplysninger
Varighed: 90 min.
Form: Dialogisk undervisning
Pris
1.700,- (ex. moms)
Medlemspris: 1.200,- (ex. moms)
Dertil kommer et transportgebyr (ex. moms), varieret efter undervisningssted.
Næsten alle på min årgang mobber mig eller snakker grimt om mig. Selv hvis jeg sender billede af mig til nogen på snapchat, går der ik mere end 2 minutter og så bliver jeg blokeret. Jeg vil bare gerne have at det skal stoppe
Brev til BørneTelefonen
Mere om workshoppens indhold
Workshoppen består af fysiske oplevelser, refleksionsøvelser og fælles dialog om de forskelligartede oplevelser, man kan have online. Med afsæt i cases fra BørneTelefonen skal eleverne reflektere over, hvordan børn, unge og voksne kan bidrage til at skabe positive fællesskaber på nettet. Eleverne arbejder også med, hvordan man passer på sig selv og hinanden i digitale fællesskaber og på sociale medier – samt hvordan man kan håndtere svære situationer og dilemmaer på nettet. Eleverne reflekterer også over, hvordan adfærdsdesign og algoritmer påvirker deres digitale liv. De forholder sig både til de muligheder og de udfordringer, der følger med teknologierne i dag.
Læringsmål
At eleverne:
- kan udvikle ideer og handlemuligheder ift., hvad man kan gøre for at fremme egen og andres digitale trivsel og undgå digital mobning
- kan reflektere over eget liv på digitale medier
- kan give eksempler på, hvordan man skaber trygge fællesskaber på nettet
Indskoling
I indskolingsworkshoppen bliver eleverne introduceret for Børns Vilkårs figur ”Solbåt”, som igennem korte film og illustrationer tager eleverne med på tre missioner for at udforske livet online. Med Solbåt som gennemgående digital ven, bliver eleverne inviteret til en legende workshop, hvor der er fokus på, hvordan man skaber gode oplevelser og trygge fællesskaber i det online-liv, som børnene er på vej ind i.
Workshoppen kommer omkring:
- at have svært ved at slippe skærmen
- gode aftaler med de voksne
- ansigtsløs kommunikation og risiko for misforståelser
- digital mobning
- at tage og dele billeder med og uden samtykke
- ubehageligt indhold
Da indholdet i workshoppen er forebyggende, er det ikke afgørende, hvor lidt eller hvor meget eleverne bruger skærm.
Mellemtrinnet
Workshoppen til mellemtrinnet tager udgangspunkt i en spilleplade, hvor eleverne sendes ud på tre missioner for at udforske trygge og utrygge fællesskaber på nettet. Med afsæt i film og cases fra BørneTelefonen reflekterer eleverne over, hvordan børn og unge kan bidrage til at skabe positive fællesskaber online, og hvad voksne kan gøre for at understøtte dem.
Workshoppen kommer omkring:
- trygge og utrygge digitale fællesskaber – at være en god digital ven
- at føle sig udenfor det digitale fællesskab
- adfærdsdesigns, bl.a. svarpres og snapstreaks
- sammenligning og normer
- de billeder, man deler og reagerer på
- gode råd til voksne
Udskolingen
Workshoppen til udskolingen undersøger, hvordan digitale teknologier og platforme påvirker børn og unges trivsel og rettigheder online. Med afsæt i den nyeste viden og aktuelle undersøgelser arbejder eleverne med centrale temaer som:
- adfærdsdesign og det pres, de kan medføre
- sociale normer og sammenligning
- anbefalingsalgoritmer og deres indflydelse på adfærd
- mødet med AI-influencere og digital markedsføring
- datahøst og aldersgrænser.
Workshoppen lægger op til kritisk refleksion og dialog om, hvordan digitale strukturer former børns og unges liv online – og hvem der har ansvar for at sikre trygge rammer. Eleverne får mulighed for at formulere egne anbefalinger til tech-giganter og politikere, og sætte ord på, hvor der bør handles for at beskytte børn og unges digitale liv.
Workshoppriser og medlemsrabat
1 workshop – 1.900 kr. (ex. moms)
2 workshops – 3200 kr.* (ex. moms)
3 workshops – 3950 kr.* (ex. moms)
Hver workshop er for én klasse.
*Rabatten er betinget af, at de pågældende workshops i bestillingen er til afholdelse samme dag.
Hvis jeres institution er medlem af Børns Vilkår, er prisen 1400 kr. pr. workshop (ex. moms).
Dertil kommer et transportgebyr (ex. moms), varieret efter undervisningssted.
Et institutionsmedlemsskab koster 1500 kroner om året og giver mellem 15 og 30 % rabat på Børns Vilkårs oplæg og workshops.
Opfølgende undervisningsmateriale
Efter workshoppen modtager du et undervisningsmateriale, som du kan benytte i opfølgende lektioner med klassen.
Undervisningsmaterialet består af flere aktiviteter og har en progression fra viden over holdning til handling. Når workshoppen er afholdt, sendes materialet til læreren, så den proces, som workshoppen har sat i gang, kan fortsættes og foldes endnu mere ud i klasserummet. Der er aktiviteter til 3-6 lektioner.
Se videoen og få et hurtigt indblik i workshopindholdet for indskoling, mellemtrin og udskoling:



